Rabu, Februari 17, 2010

TAJIN MOROCO

Bahan-bahan
daging/ tulang lembu, kambing,kerbau,cordero x kira le apa2 pun
bwg besar dlm 3 labu...
1 labu bwg putih...
1 in halia..
3 biji tomato.
1 biji cili capsicum..
3 btg karot..
calabacin..rupanya mcm timun..
afzafran...
rempah dia pula ...

1/2 sudu teh k/kayu manis,
1/2 sudu teh serbuk jintan manis,
sedikit kunyit

cara -cara..
1. Tumis besar bwg putih n halia yg telah di cincang halus..masak sampai bau..
2. kemudian masukkan bhn rempah tadi hingga berbau wangi..
3. lepas tu masuklah tulang/daging tadi..beserta dgn tomato cincang
or tomato pure ikut lah kalu rajin cincang kalu malas.dlm tin je lah..
4. kemudia nmasuk afzafran, rebus sampai empuk masukkan air sikit.n kunyit .
5. bila dah hampir empuk masuklah sayur tadi...masak lah lagi biar daging
betul2 masak, lembut n senang di mkn...
6. jgn lupa taruk garam n gula sikit tau.. bagi ada rasa
masam manis n masin baru sedap...
8. kalu nak tajin manis x yah boh sayur masuk je buah2 kering
mcm kita dok buat kek buah tu...sonang kan.
9. aa lupa pula..masak daging tu dekat2 nak empuk masuk kan
daun rempah..
10.masa nak hidang taburkan tajin tadi dgn daun sup...ok..


.......SELAMAT MENCUBA...........

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam..
1. Nampak sedap..
2. Kalau cara membuatnya diletakkan nombor kan senang nk baca..

adilah berkata...

Salam...

Tq kerana sudi bertandang ke blog saya...
Resepi ni...sedap...ok juga sekali-sekala cuba masakan ni...

al-lavendari berkata...

nampak menyelerakan .. sebab hari2 makan masak lomak cili api !

adilah berkata...

Salam En.Al...

Saya suka masak lomak cili api + pucuk ubi kayu + tempoyak....

Terkenang zaman saya dok kat PD thn 95 dulu...

adilah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Ummi Udin berkata...

Salam..
Balik ni masak tajin ni kat i n kawan2 tau.

abu haniff berkata...

kalau mari ke bangi kena masak ni untuk kita ni mok su